سرنوشت همایون شجریان

همایون شجریان در سال 1354 و در خانواده ای هنرمند دیده به جهان گشود. پدر او استاد شجریان و مادر او گل افشان بود . همایون از کودکی، علاقه ی خاص و قابل توجهی به موسیقی و ریتم داشت؛ این علاقه تا به حدی بود که با تشخیص پدر خود یعنی استاد محمد رضا شجریان، نزد استاد تنبک، مرحوم ناصر فرهنگ فر به فراگیری تکنیک و شناخت ریتم که اساس موسیقی است، پرداخت. لازم به بیان است وی چند سالی نیز نزد استاد جمشید محبی به فراگیری موسیقی پرداخت.

همایون آنچنان در کار خود، علاقمند و حرفه ای حاضر شد که از سال ۱۳۷۰ شمسی پدر و گروه آوا را در کنسرت‌ های ایالات متحده آمریکا، قاره ی اروپا و ایران با نواختن ساز تنبک همراهی کرد و از سال ۱۳۷۸ شمسی به بعد در صحنه کنسرت‌ ها، همخوانی با پدر را آغاز کرد!

برخی از آثار همایون شجریان

اولین اثر همایون “نسیم وصل” نام دارد که آهنگ سازی آن را، محمد جواد ضرابیان بر عهده داشته‌ است؛ آلبوم “نسیم وصل” در سال ۱۳۸۲ شمسی منتشر شد.

همایون پس از آن در سال ۱۳۸۳ شمسی دو آلبوم به نام های “شوق دوست” و همچنین “ناشکیبا” را منتشر کرد. او در سال ۱۳۸۴ شمسی “نقش خیال” را به آهنگ‌ سازی علی قمصری به بازار موسیقی عرضه کرد که با استقبال فراوانی روبرو شد.

همایون شجریان تا سال ۱۳۸۸ شمسی پدر را در اجراها همراهی می‌ کرد. این دو مدت زمانی عضو گروه آوا بودند و در این دوران، دو آلبوم “غوغای عشق‌ بازان” و کنسرت محمدرضا شجریان و گروه آوا اجرا و به بازار عرضه شدند. ترانه ی “وطنگ براساس شعری با همین نام از سیاوش کسرایی، از کارهایی بود که همایون شجریان چندی قبل از خرداد ۱۳۸۸ شمسی منتشر کرد.

از محبوب ترین آثار این هنرمند میتوان به خداوند اسرار اشاره کرد که یک اثر پنج قسمتی است . یه صورت صوتی و تصویری ارائه شده است . آلبوم کنسرت های “بی تو بسر نمی شود” و “فریاد” در سال های ۲۰۰۳ میلادی و ۲۰۰۵ میلادی نامزد دریافت جایزه گرمی شدند! در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ شمسی گواهینامه درجه یک هنری (معادل مدرک تحصیلی دکتری) در رشته ی “آواز” توسط وزارت ارشاد به همایون شجریان اعطاء شد..

دیدگاه خود را بگذارید