معرفی ارز دیجیتال آوالانچ (AVAX): آیا آواکس، اتریوم را کنار خواهد زد؟

هر روزه سرمایه گذاران بیشتری به حوزه بلاک چین علاقه‌مند می‌شوند. این شبکه‌ها امکان ساخت برنامه‌های غیر متمرکز مختلفی را به توسعه‌دهندگان می‌دهند. هر دوی اتریوم و اولانچ از رقبای بزرگ حوزه رمز ارزها به‌شمار می‌روند. در این مطلب، به مقایسه شبکه‌های اتریوم و اوالانچ و همچنین ارز دیجیتال آن‌ها یعنی اتر (ETH) و آواکس (AVAX) می‌پردازیم.

بلاک چین اولانچ و ارز دیجیتال آواکس (AVAX) چیست؟

اوالانچ نسل چهارم امور مالی غیر متمرکز (دیفای) است. این شبکه از رویکرد چند زنجیره‌ای برای کاهش کارمزد تراکنش‌ها و بهبود قابلیت برنامه‌نویسی استفاده می‌کند. این شبکه توسط آوا لبز (Ava Labs) ساخته شده و امین گون سیرر (Emin Gun Sirer) هدایت آن را بر عهده دارد. شبکه اصلی اولانچ در سپتامبر 2020 (شهریور 99) عرضه شد.

آوالانچ 3 بلاک چین جدا به نام‌های X-Chain ،C-Chain و P-Chain را برای بهبود مقیاس پذیری با یکدیگر ترکیب می‌کند. این پروتکل عملکردی به‌عنوان یک سیستم پرداخت کم هزینه، رمز ارز محور و اکوسیستم دیفای دارد. این سه بلاک چین هر کدام نقش‌های متفاوتی دارند که در کنار یکدیگر باعث قدرتمندی توسعه‌دهندگان برای ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز می‌شوند:

  •  :X-Chainشبکه مسئول صدور رمز ارزهای جدید از جمله توکن‌های جدید آواکس، NFTها، استیبل کوین‌ها و موارد دیگر.
  • :C-Chain  این زنجیره برای بهبود کارایی توسعه‌دهندگان ساخته شده و این افراد از این طریق قادر به انتقال برنامه‌های غیر متمرکز (DApp) خود به شبکه آولانچ هستند.
  • : P-Chain این بلاک چین مسئول کنترل و اعتبارسنجی وضعیت زیرشبکه‌ها و همچنین میزبانی بسیاری از ویژگی‌های دیفای مانند استیکینگ است.

آواکس ارز دیجیتال کاربردی اکوسیستم اوالانچ است. از این توکن می‌توان برای پرداخت کارمزدها، ارسال ارزش به صورت جهانی به صورتی کم هزینه و تامین وثیقه مورد نیاز برای صدور دارایی‌های جدید استفاده کرد. ارز دیجیتال AVAX در مقایسه با رمز ارز اتر شبکه اتریوم مقیاس پذیری بسیار بالاتری دارد. همچنین می‌توان با استیک کردن توکن اواکس به کسب درآمد کم‌ریسک پرداخت. به همین خاطر، محبوبیت ارز دیجیتال AVAX طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

داشتن توان عملیاتی بسیار بالا سبب شده سازنده پلتفرم Avalanche، آن را رقیب سرسخت اتریوم خطاب کند. این شبکه از قراردادهای هوشمند استفاده کرده و می‌تواند چند هزار تراکنش‌ها را در کمتر از یک ثانیه تایید کند. این موضوع، افزایش قیمت و سودآوری خرید و فروش ارز دیجیتال اولنچ آواکس را در پی خواهد داشت.

آوالانچ برای رفع چه مشکلاتی ساخته شده است؟

بلاک چین اولانچ برای کمک به رفع بسیاری از مشکلاتی همچون مقیاس پذیری ساخته‌شده است که کاربران اتریوم با آن مواجه هستند. این بلاک چین با ترکیب سه شبکه به این هدف دست یافته است. به‌عنوان بخشی از این استراتژی، اوالانچ رویکرد چند زبانی را برای برنامه‌نویسی در پیش گرفته است. از طرف دیگر، توسعه‌دهندگان قادر به برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند با استفاده از ماشین‌های مجازی مختلف هستند.

مشکل دیگری که آوالانچ درصدد رفع آن است، کمبود پشتیبانی اتریوم برای برنامه‌های غیر متمرکز مکمل است. دپ‌های مکمل پروتکل‌هایی هستند که از مجموعه قوانین پیچیده‌ای پیروی می‌کنند. این مجموعه از قوانین عموما بخشی از نیازمندی‌های حقوقی هستند. شبکه اولانچ به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا نحوه ترید و به‌اشتراک‌گذاری دارایی‌ها و میزبانی پروژه‌های مختلف را تعیین کنند که برای استفاده در صنایع فوق نظارت‌شده بسیار مناسب است.

شبکه اتریوم و رمز ارز اتر (ETH) چیست؟

اتریوم به‌عنوان نسل دوم بلاک چین، دنیای ارزهای دیجیتال را برای همیشه تغییر داد. این پروتکل به‌خاطر معرفی مفهوم قرارداد هوشمند انقلابی در این صنعت به‌پا کرد. به همین دلیل، اتریوم بعد از بیت کوین پیشروی صنعت کریپتو بوده است. این بلاک چین با انتشار استاندارد ERC-20 و ویژگی‌های منحصربه‌فرد دیگر، منجر به تشویق خلاقیت شد.

امروزه، اتریوم به‌عنوان بزرگترین و متنوع‌ترین اکوسیستم دیفای و همچنین پراستفاده‌ترین شبکه برای اپلیکیشن‌های غیر متمرکز در جهان شناخته می‌شود. همه این موارد اتریوم را به مهمترین بلاک چین در بازار تبدیل کرده است. شایان ذکر است که این شبکه در حال حاضر در میانه یک به‌روزرسانی بزرگ برای بهبود مقیاس پذیری و کارایی پروتکل خود قرار دارد. نسخه جدید این شبکه به نام اتریوم 2.0، بزرگترین آپدیت تا کنون در این شبکه به‌شمار می‌رود.

شبکه اتریوم برخلاف بیت کوین، محدود به یک رمز ارز نیست؛ Ethereum بستری عظیم به منظور تولید اپلیکیشن‌ها، صرافی‌ها، شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌ها و حتی سازمان‌های غیر متمرکز است. اتر (ETH) رمز ارز محلی این شبکه و هدف آن پرداخت هزینه تعامل با ماشین مجازی اتریوم (EVM)‌ است. ETH همچنین محبوب‌ترین توکن در بازار است که در صرافی‌های مختلفی لیست شده است. شما می‌توانید با خرید اتریوم در استیکینگ این ارز دیجیتال نیز شرکت کرده و از طریق آن کسب سود کنید.

اتریوم چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

اتریوم برای مبارزه با تمرکزگرایی ساخته شد. این شبکه اولین بلاک چین با پشتیبانی از قابلیت برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند و ساخت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز بود. به همین خاطر، اتریوم نقش حیاتی در نمایش نحوه بهبود شبکه‌های غیرمتمرکز از نظر تمرکزگرایی داشته است. توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از زبان‌هایی نظیر ++C، جاوا، جاوا اسکریپت، پایتون، روبی و بسیاری دیگر به برنامه‌نویسی در آن بپردازند.

برای خرید ارز دیجیتال اتریوم و اولانچ می‌توانید به صرافی ارزهای دیجیتال بیت 24 مراجعه کنید.

دیدگاه خود را بگذارید