سبک پرطرفدار پاپ

همانطور که می دانید موسیقی انواع و سبک های متفاوتی دارد،که این سبک ها با توجه به ساختار، ریتم، آواز ها و سازها مورد استفاده در آن از یکدیگر متمایز می شوند. اگر بخواهیم پرطرفدارترین موسیقی پاپ ایرانی امروزی را توصیف کنیم،در ابتدا باید تعریفی از موسیقی پاپ زمینه ساز ذهنمان شود.

سبک پاپ و تفاوت آن با سایر سبک ها

موسیقی پاپ یکی از عامه پسند ترین و محبوبترین سبک های موسیقی در جهان می باشد. این موسیقی از سبک های همچون سبک موسیقی کانتری و سبک موسیقی بلوز آمریکایی سرچشمه گرفته است، که در دهه ۳۰ میلادی این سبک نسبت به سبک های دیگر موسیقی رواج بیشتری پیدا کرده بود و همین موضوع موجب شده بود که در آن دهه خواننده ها و آهنگسازان موسیقی سبک پاپ را در اولویت کارهای خود قرار دادند تا بازدهی بهتری داشته باشند. البته برای استفاده کردن از آلات موسیقی متفاوت در کار آهنگسازی، باید به این موضوع توجه داشت که ریتم و سبک خواننده چگونه است و همچنین ژانر آهنگ تأثیر بسزایی در این مورد دارد. بدین ترتیب مشخص می شود که دراین موزیک از دستگاه‌هایی مانند، پیانو،درام، ویولن،کیبورد،گیتار و غیره مورد استفاده قرار گیرد. و تمامی این این دستگاه های موسیقی می توانند موزیک هایی در ژانر های شاد سنتی غمگین و غیره را بسازند. ترانه هایی که در سبک موسیقی پاپ ساخته می شوند زمینه ساز ذهن مردم و طرفداران آن می‌شود و همین مورد نشان دهنده میزان علاقه افراد  به این سبک از موسیقی می باشد. بنابراین سبک موسیقی پاپ، می تواند یکی از پولساز ترین سبک های موسیقی دنیا به شمار برود، که حتی در ایستگاه های رادیویی هم جزو محبوبترین ها به شمار می رود.
اگر دقت داشته باشید متوجه می شوید که،آهنگ های پرطرفدار پاپ ایرانی بسیاری در صنعت موسیقی کشورمان وجود دارد.

مشخصات سبک پاپ موسیقی

موسیقی پاپ در جنبه های تجاری و هدف های والای کسب سود مالی هم، حرفی برای گفتن دارد. به قول یکی از منتقدین موسیقی و جامعه شناس: موسیقی پاپ به عنوان یک صنعت شناخته شده در جامعه امروزی طراحی شده است ست تا برای همه جالب و خاص باشد‌.
گمان نکنید که سبک موسیقی پاپ کلیشه ای طور و بر اثر یک آرزوی دیرینه پر معنا خلق شده است، بلکه به این صورت نبوده و تنها جاه طلبی و هدفی که برای سازنده های آنها وجود دارد، کسب سود و درآمد بیشتر می باشد.البته داشتن علاقه و استعداد در این زمینه تاثیرات به خصوص خود را دارد.

طول قطعه در موسیقی پاپ

قطعاتی که در موسیقی سبک هایی همچون جاز و کلاسیک می تواند طولانی و بدون تکرار باشد، در  موسیقی پاپ بسیار به ندرت ممکن است که از ۳۲ میزان افزایش پیدا کند.

معمولاً در تکرار ها حداکثر امکان دارد که متن آهنگ و موسیقی دچار تغییر شود نه چیز دیگری. از جمله ویژگی هایی که در سبک جاز و کلاسیک حائز اهمیت می باشد، تغییر گام و مدولاسیون است. ولی در ترانه های سبک پاپ خیلی کم از این امکان می توان استفاده کرد. از جمله دلیل های این مورد این میباشد که، تکرار و یکنواختی در ملودی و هارمونی قطعات سبک پاپ، بسیار کمتر می باشد، اما درد آثار سبک جاز و کلاسیک به دور از هرگونه نگرانی در تکرار، می شود از تغییر گام استفاده کرد.

تاثیر ریتم موسیقی در تعیین سبک آن

از جمله عوامل موثر و سازنده در قطعه پاپ، ریتم موجود در ملودی می باشد. ریتم هایی که در یک قطعه موسیقی پاپ مورد استفاده قرار گرفتند، به طور معمول توسط دو گروه ساز مورد پشتیبانی قرار می گیرد،که یکی از آنها درامز و دیگری هم ساز همراهی کننده موسیقی یعنی، پیانو ،گیتار و یا گاهی کیبورد می باشد.

ضد ضرب

از جمله موارد موثر در تفاوت بین آهنگ های جدید پاپ پرطرفدار ۱۴۰۱، با سایر سبک ها این می باشد که،ضد ضرب در موسیقی هایی همچون، سبک جاز ،اهمیت والایی دارد، اما در موسیقی پاپ جایگاه موثر و خاصی ندارد. و ممکن است که خواننده  آهنگ را، با یک یا چند نت شروع کند. پس می‌توان به این نتیجه رسید که کمتر قطعه ای پیدا می شود که از موسیقی پاپ بر روی ضربه های ضعیف ساخته شود.

دیدگاه خود را بگذارید