یادگیری موسیقی در بزرگسالی و مزایای شناختی آن

مدیران اجرایی افرادی هستند که ریاست بخش های مختلف کسب و کار را بر عهده دارند. میتوان ادعا نمود که عملکرد اجرایی در مغز نیز نقشی مشابه این مدیران ایفا میکند و جنبه هایی مانند تصمیم گیری، تنظیم احساسات، حل مسئله و حافظه را کنترل می کند . یادگیری و گوش دادن به موسیقی نیز به عملکرد اجرایی مغز و تمام توانایی های شناختی شما کمک می کند. این اظهار نظر بزرگی است، اما علم ثابت کرده است که موسیقی می تواند فواید مثبتی داشته باشد. با ما در این مقاله همراه باشید تا به بررسی  اهمیت یادگیری موسیقیبرای افراد مسن و مزایای شناختی آن بپردازیم. همچنین میتوانید با پیوستن به ما از آرشیو آهنگ های خوانندگان زن قدیمی و جدید لذت ببرید.

بسیاری از بزرگسالان سالخورده نوعی از دست دادن حافظه از اشکال خفیف تا علائم مشکلات بزرگتر مانند آلزایمر یا زوال عقل را تجربه می کنند. هنگامی که مغز شما درگیر موسیقی می شود، چه در یادگیری، چه در نواختن یا گوش دادن به آن، عملکردهای اجرایی و ذهنی حافظه خود را تقویت می کنید. یک مطالعه نشان داد که تعامل با موسیقی از طریق موسیقی درمانی باعث بهبود عملکردهای موثر در زوال عقل در مراحل اولیه می شود. افرادی که در این موضوع مورد مطالعه قرار گرفتند، سبک زندگی بهتری را تجربه کردند. زیرا این درمان خواب، حافظه و خلق و خوی کلی آنها را بهبود بخشید و همچنین سطح استرس آنها را کاهش داد.  شاید این سوال نیز برای شما پیش بیاید که این چطور ممکن است؟ یادگیری مهارت های موسیقی از بخش هایی از مغز شما استفاده می کند که هیچ چیز دیگری انجام نمی دهد.  به عبارت دیگر، در درون سر شما مرزهایی وجود دارد که فقط موسیقی می تواند از آنها عبور کند!

مزیت های شناختی یادگیری موسیقی برای افراد مسن

تعاملات منحصر به فرد مغز با موسیقی  به افراد مسن کمک می کند تا بخش های شناختی مغز خود را انعطاف پذیر و سالم نگه دارند.  این به این دلیل است که موسیقی مانند یک تمرین شناختی است: همانطور که کشش عضلات بدن از آسیب دیدن آنها جلوگیری می کند، استفاده از عملکردهای شناختی مغز آنها را از از دست دادن قدرت خود باز می دارد. شکل پذیری عصبی  اصطلاح دیگری است که برای اثبات این  مورد وجود دارد . مغز خود را چیزی با ویژگی های انعطاف پذیر و پلاستیکی در نظر بگیرید. هرچه بیشتر از آن برای یادگیری چیزهای جدید استفاده کنید، بیشتر می توانید آن را شکل دهید و به آن کمک کنید تا ارتباطات جدید ایجاد کند.  اگر از مغز خود در این راه ها استفاده نکنید و به جای آن اجازه دهید سفت شود، سرعتش کاهش می یابد و هر کاری را که می خواهید انجام نمی دهد.

·         افزایش تمرکز

یادگیری موسیقی نیاز به تمرکز دارد، زیرا موسیقی مانند یک رودخانه در جریان است و شما باید با آن همراه باشید . تمرین روی پیانو یا ویولن به شما کمک می‌کند تا در سایر زمینه‌های زندگی‌تان تمرکز کنید.

·         افزایش عزت نفس

وقتی مهارت های موسیقی را یاد می گیرید، اعتماد به نفس شما اقزایش می یابد به ویژه اینکه  متوجه می شوید که می توانید برای دیگران اجرا کنید و با نواختن  آهنگ های قدیمی خوانندگان زن و مرد ایرانی و خارجی ، خاطرات شیرین گذشته را بیاد عزیزانتان بیاورید و آنها را شاد کنید. یاد می گیرید که با استعداد هستید.  یادگیری موسیقی به شما انگیزه می دهد که بهتر زندگی کنید.

·         افزایش خودکنترلی

اگر هنگام یادگیری موسیقی خودکنترلی نداشتید صدای خوبی نخواهید داشت. باید بدانید چه زمانی مکث کنید، یادداشت‌ها را نگه دارید و بلندتر یا نرم‌تر شوید.  تمرین خودکنترلی در موسیقی توانایی شما را برای تمرین آن در جنبه‌های دیگر، مانند کنترل خشم جاده‌ای، کنار گذاشتن غذای ناسالم و خوابیدن در زمان‌های منظم، افزایش می‌دهد.

·         کاهش افسردگی و اضطراب

فکر کردن بیش از حد در مورد مشکلات خاص می تواند منجر به اضطراب شود.  ناتوانی در رها کردن آنها یا تقسیم آنها می تواند بر کل زندگی شما تأثیر منفی بگذارد. موسیقی به شما کمک می کند تا با اضطراب کار کنید و سطح استرس شما را کاهش می دهد، که می تواند به شما کمک کند به روش های سالم با آن مقابله کنید. هنگامی که مغز خود را با توانایی های موسیقی تمرین دهید، افسردگی نیز می تواند معکوس شود. یادگیری موسیقی بر خلق و خوی کلی شما تأثیر می گذارد و استرس های ایجاد کننده افسردگی را کاهش می دهد.

·         تقویت توانایی های گفتاری

یادگیری موسیقی به مغز شما کمک می کند تا صداها را پردازش کند، که همچنین به ساخت صداها از طریق گفتار مربوط می شود . تمرین مکرر به این روش می تواند عملکرد شنوایی را بهبود بخشد و موارد مشکلات کم شنوایی را در بزرگسالان کاهش دهد.

·         تقویت مهارت خواندن

برخی از مسیرهای عصبی که در حین یادگیری موسیقی استفاده می شوند با مسیرهای مورد استفاده در هنگام خواندن به اشتراک گذاشته می شوند. این بدان معناست که یادگیری موسیقی همچنین می تواند به شما در مهارت های خواندن، مانند تفسیر کلمات، به خاطر سپردن پیچ و خم ها، درک شخصیت ها، و پیش بینی نتایج طرح ها نیز کمک کند.

مواردی که در این مقاله به آن اشاره شد بخشی کوچک از مزایای شناختی یادگیری موسیقی است، به این معنی است که موسیقی میتواند فصل جدیدی را حتی در سنین بالاتر در زندگی شما ایجاد کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین گوش دادن به انواع آهنگ ها ، به ویژه آهنگ های محبوب خوانندگان زن ایرانی به سایت ما مراجعه کنید.

دیدگاه خود را بگذارید