آیا آهنگ گوش دادن در حین درس خواندن کار درستی است؟

اگر سری به کتابخانه‌ها یا اتاق مطالعه بزنید، حتما افرادی را مشاهده خواهید کرد که هدفون روی گوش‌های خود گذاشته اند و به چیزی گوش می‌دهند. آیا تا به حال با خود فکر کرده اید که این کار را بکنید؟ یا این که شما هم اکنون هم حین درس خواندن به آهنگ گوش می‌دهید؟ آیا آهنگ گوش دادن حین درس خواندن و مطالعه حواس شما را پرت می‌کند یا جمع؟ در این نوشته قصد داریم تا با هم این موضوعات را بررسی کنیم. پس تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

برخی از افراد به اشتباه فکر میکنند که گوش دادن به موزیک هایی مانند موتسارت می‍تواند حین درس خواندن آن ها را باهوش کرده و حافظه آن ها را قوی تر کند. اگر هم این را به صورت سوال از برخی افراد بپرسید، خواهند گفت که بله، موسیقی موتسارت می‌تواند شما را باهوش تر کند.

اما تحقیقات نشان داده است که این جمله بسیار اشتباه اشت. آثار موتسارت تنها می‌تواند برخی از توانمندی‌های فضایی زمانی دانش آموزان را افزایش دهد و نه این که آن ها را باهوش تر کند.

منتها یک آزمایش به این صورت انجام گرفته است که نتیجه مطالعه دانش آموزان را در حالی که در قبل از انجام مطالعه به آهنگ ملایم گوش می‌دادند، به هیچ آهنگی گوش نمی‌دانند و به آهنگ موتسارت گوش می‌دادند ، بررسی شد. نتیجه ای که به دست آمد نشان داد که افرادی که بیش از درس خواندن به آهنگ موتسارت گوش داده بودند نتیجه بهتری گرفته بودند.

اما این تحقیق نیاز دارد که شما به نکات دیگری هم توجه داشته باشید. یکی از مهم ترین این نکات این است که این اثر گذاری مدت کمی دوام می‌آورد. این تاثیر حدودا 10 الی 15 دقیقه روی استدلال فضایی فرد تاثیر خواهد داشت.

همچنین گوش دادن به این آثار تنها در انجام تکالیفی کمک خواهد کرد که به چرخش ذهنی انتزاعی ارتباط داشته باشند.

خب حال باید در رابطه به گوش دادن به موزیک در حین درس خواندن توجه داشته باشیم. آزمایش‌ها نشان داده است که این موضوع به عوامل زیادی بستگی دارد. اولین موضوع ویژگی درسی است که در حال مطالعه آن هستید و دومین موضوع هم شخصیت و ویژگی‌های خود شما می‌باشید. اگر درسی که قصد دارید آن را مطالعه کنید سخت است ونیاز است که تمام حواس خود را روی آن متمرکز کنید، پس نباید به آهنگ گوش دهید زیرا می‌تواند حواس شما را پرت کند. همچنین اگر خودتان از این کار لذت میبرید و با آن راحت ترید بهتر است که این کار را بکنید.

منبع: دیتاموزیک

دیدگاه خود را بگذارید