معرفی چند گونه از موسیقی محلی ایران

در بیشتر فرهنگ‌هایی که از قدمت خوبی برخوردارند، علاوه بر موسیقی سنتی ، نوع دیگری موسوم به موسیقی محلی یا آهنگ محلی رواج دارد. این هنر برگرفته از طبیعت و امکانات آن منطقه خاص بوده و نیازها و گفته های مردم را بازگو می‌کند. فرهنگ عامه مردم در این نوع هنر موج می‌زند و باورها و احساسات آن‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. در برخی موارد افسانه‌ها و داستان‌های قدیمی هم در آن‌ها ذکر خواهد شد. در این نوشته کوتاه قصد داریم تا مروری بر انواع خاصی از موسیقی محلی ایران داشته باشیم. پس تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

موسیقی بلوچی

استان سیستان و بلوچستان در جنوب غربی کشور ما جای گرفته است. دو فرهنگ جدا و اما به هم گره خورده سیستانی و بلوچی در این منطقه به زندگی خود ادامه می‌دهد. زندگی مردم بلوچ اما هرگز نمی‌تواند از موسیقی جدا باشد. در واقع موسیقی بخش غیر قابل انکار مردم این منطقه است. انواع مختلفی از موسیقی در این منطقه رواج دارد که سوت ، دمال ، لیکو و …. . هر کدام از این انواع در مراسم‌های مختلفی مانند جشن عروسی یا تولد نوزاد و دیگر مراسم‌ها اجرا می‌شود. بیشترین سازهایی که در این آهنگ های محلی استفاده می‎شود، رباب ، سورنا ، نی ، شیدی و … می‌باشد.

آهنگ محلی بوشهری

حتما شما هم بارها و بارها موسیقی بوشهری را شنیده اید. این یکی از معروف ترین آهنگ های محلی ایران است که از گذشته تا به الان رواج داشته است. سنت خاص آن‌ها در برگزاری مراسم عزاداری هم که با موسیقی محزون همراه است نیز از جمله مشهور ترین سنت‌ها در کشورمان می‌باشد. سنج و دمام دو ابزار نواختن موسیقی در این مراسم‌هاست. سبالو یکی از اشکال موسیقی این منطقه است که با دایره انجام شده و افراد به صورت دایره وار نشسته و به خواندن و نواختن می‌پردازند.

آهنگ محلی کردی

در استان کردستان آداب و سنت‌ها بسیار متفاوت و متنوع است. بسیاری از رسوم رایج در این استان از اوستا مانده است. حتی پس از این که مردم این منطقه به دین اسلام ایمان آوردند، رسوم قدیمی خود همچون آتش افروزی در نوروز و سایر مراسم‌های این چنینی را فراموش نکردند. در آهنگ هایی که مضمون غیر دینی دارند، از سازهایی مانند سورنا ، دوزله و نرم نای استفاده می‌شود. همچنین اشعار عاشقانه ، اشعار همراه با مزاح و غنایی در این منطقه رواج دارد.

منبع: پاور موزیک

 

دیدگاه خود را بگذارید