بیوگرافی مداحان معروف

گوش دادن به مداحی مداحان و نوحه سرایان در مراسم های مذهبی و سوگواری اهل بیت به خصوص در ماه های محرم و صفر یکی از موارد پر طرفدار در میان عاشقان ائمه اطهار است. اکنون با وجود کانال ها، صفحات و سایت های متعدد برای دانلود مداحی و مرثیه سرایی مداحان مختلف، دسترسی به انواع فایل های صوتی و تصویری آن ها به راحتی میسر می شود.

اما در دهه اخیر و به ویژه در نوحه خوانی های مداح های جدید و نوظهور این هنر سنتی با ترکیب شدن با نوعی از موسیقی های غربی نظیر راک و رپ باعث فاصله گرفتن این نوع عزاداری از اهداف اصلی خود که اشنایی با سیره زندگی پیامبر (ص) و ائمه اطهار بوده، شده است.

با وجود تغییر سبک ها و گونه های جدید در مداحی، همچنان مداحان قدیمی و با سابقه و با تجربه از محبوبیت بیشتری در میان جامعه برخوردار هستند. این مداحان با سبک منحصربفرد خود و بدون کپی کردن از آثار موسیقی و ملودی بیگانه و با ترکیب واقعه ای چون عاشورا با هنر و آواز سنتی ایرانی خود آثاری مانگار را خلق کرده اند. نوای ماندگار پیرغلامانی چون علی‌اصغر خراطها، احمد شیشه‌گران، سیدمصطفی هاشمی‌دانا، عزیزالله مبارکی، محمد کوثری‌زاده و … هیچ گاه از ذهن علاقه مندان به این آثار پاک نخواهد شد. در ادامه به مرور زندگی نامه برخی از مداحان معروف سال های اخبر خواهیم پرداخت.

زندگی نامه عبدالرضا هلالی

عبدالرضا هلالی در سال های ابتدایی جنگ تحمیلی و در خرمشهر در سال 1360 در خانوده ای 6 نفره متولد شد. او سومین فرزند انواده است و یک خواهر و دو برادر دارد. پس از تولد و به دلیل شرایط آن روزهای شهر جنگ زده خرمشهر عازم نهران شدند و در آن جا رشد کرد.

از اوایل سنین نوجوانی و دوازده سیزده سالگی به دلیل علاقه به عباس صابری و پس از شهادت ایشان روضه و نوحه خوانی را آغاز کرد. او در جلسات حاج منصور ارضی شرکت می کرد و آداب و اشعار مداحی را از او فرا گرفت. او در کنار مداحی، در بازار نیز در کار چوب است و شغل آزاد دارد. از مداحی های معروف او می توان به الا یا ایها الارباب غلام حلقه در گوشم، یکی با نیزه میزد بر گلویت و آخر نشد که عقده از این دل در آورم اشاره کرد.

زندگی نامه سعید حدادیان

سعید حدادیان در سال 1344 در تهران و در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد. او نیز چون بسیاری از مداحان از اوایل سنین نوجوانی علاقه و توانایی این کار را در خود کشف کرد اما فعالیت اصلی خود را از 18 سالگی آغاز کرد. او از شاگردان حاج منصور ارضی است و پس از استادش از او می توان به عنوان سیاسی ترین مداح کشور نام برد. او همچنین در زمان حمله تکفیری های داعش به سوریه و دمشق همراه با فرزندش برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) عازم سوریه شد. نوحه یاد امام و شهدا یکی از به یادماندنی ترین آثار و یکی از دلایل شهرت اوست.

در کنار مداحان قدیمی، برخی از مداحان جدید مانند میثم مطیعی و مهدی رسولی نیز توانسته اند با توانایی های خود از محبوبیت بالایی در سال های اخیر برخوردار شوند.

دیدگاه خود را بگذارید